Ny vägledning för detektering och mätning av tennorganiska föreningar på fritidsbåtsskrov
Ny vägledning för detektering och mätning av tennorganiska föreningar på fritidsbåtsskrov
Nedan följer en AI-genererad sammanfattning av vägledningen.
Transportstyrelsen har publicerat en kompletterande vägledning för detektering och mätning av tennorganiska föreningar (TOF) på fritidsbåtskrov. Vägledningen ger tydligare instruktioner kring både XRF-mätningar och skrapprover, och är ett viktigt stöd för båtägare, båtklubbar och tillsynsmyndigheter.
XRF-mätningar
XRF (röntgenfluorescens) används för att mäta den totala tennhalten i färgskikt på skrovet. Den nya vägledningen klargör flera viktiga punkter:
- Riktvärde: 100 μg Sn/cm² används som gräns för sannolik förekomst av TOF.
- Två mätpunkter kan fälla en båt: Om två punkter på skrovet överstiger riktvärdet kan båten anses innehålla TOF i sådan mängd att vidare åtgärd krävs.
- Fler kontrollmätningar: Om riktvärdet överskrids rekommenderas kompletterande mätningar för att säkerställa bedömningen.
- Begränsningar: XRF kan inte särskilja organiskt tenn från oorganiskt tenn, och flera färglager kan dämpa signalen, vilket kan leda till underskattning av halten.
- XRF är snabb och enkel att använda i fält, vilket gör metoden till ett effektivt första steg i bedömningen av tennorganiska föreningar.
Skrapprover
För att bekräfta TOF eller få mer detaljerad information används skrapprov med kemisk analys. Vägledningen specificerar:
- Skrapprov är mer tidskrävande men ger säker identifiering av tennorganiska föreningar.
- Metoden kan användas både som primär mätmetod och som bekräftelse när XRF-mätning visar höga tennhalter.
- Det räcker med analys av tributyltenn (TBT) och trifenyltenn (TPhT) för att säkerställa förekomst av TOF.
Med den nya vägledningen blir det tydligare hur båtar med tennorganiska föreningar ska hanteras:
- Båtägare får bättre underlag för egenkontroll och beslut om sanering.
- Tillsynsmyndigheter får konkreta riktlinjer för mätning och bedömning i fält.
- Partiell sanering kan minska onödig miljöpåverkan genom att endast de delar av skrovet som innehåller TOF åtgärdas.
För mer information, läs hela vägledningen här!
Tillbaka