Skip to content
22 June 2025 Miljö

Ny vägledning för detektering och mätning av tennorganiska föreningar på fritidsbåtsskrov

Vägledningen fastställer nu vilka metoder som kan användas för att mäta och kontrollera förekomst av tennorganiska föreningar.

Ny vägledning för detektering och mätning av tennorganiska föreningar på fritidsbåtsskrov

Nedan följer en AI-genererad sammanfattning av vägledningen.

 

Transportstyrelsen har publicerat en kompletterande vägledning för detektering och mätning av tennorganiska föreningar (TOF) på fritidsbåtskrov. Vägledningen ger tydligare instruktioner kring både XRF-mätningar och skrapprover, och är ett viktigt stöd för båtägare, båtklubbar och tillsynsmyndigheter.

XRF-mätningar
XRF (röntgenfluorescens) används för att mäta den totala tennhalten i färgskikt på skrovet. Den nya vägledningen klargör flera viktiga punkter:

  • Riktvärde: 100 μg Sn/cm² används som gräns för sannolik förekomst av TOF.
  • Två mätpunkter kan fälla en båt: Om två punkter på skrovet överstiger riktvärdet kan båten anses innehålla TOF i sådan mängd att vidare åtgärd krävs.
  • Fler kontrollmätningar: Om riktvärdet överskrids rekommenderas kompletterande mätningar för att säkerställa bedömningen.
  • Begränsningar: XRF kan inte särskilja organiskt tenn från oorganiskt tenn, och flera färglager kan dämpa signalen, vilket kan leda till underskattning av halten.
  • XRF är snabb och enkel att använda i fält, vilket gör metoden till ett effektivt första steg i bedömningen av tennorganiska föreningar.

Skrapprover
För att bekräfta TOF eller få mer detaljerad information används skrapprov med kemisk analys. Vägledningen specificerar:

  • Skrapprov är mer tidskrävande men ger säker identifiering av tennorganiska föreningar.
  • Metoden kan användas både som primär mätmetod och som bekräftelse när XRF-mätning visar höga tennhalter.
  • Det räcker med analys av tributyltenn (TBT) och trifenyltenn (TPhT) för att säkerställa förekomst av TOF.

Med den nya vägledningen blir det tydligare hur båtar med tennorganiska föreningar ska hanteras:

  • Båtägare får bättre underlag för egenkontroll och beslut om sanering.
  • Tillsynsmyndigheter får konkreta riktlinjer för mätning och bedömning i fält.
  • Partiell sanering kan minska onödig miljöpåverkan genom att endast de delar av skrovet som innehåller TOF åtgärdas.

För mer information, läs hela vägledningen här!


Tillbaka
Skip to navigation