Skip to content

Brandrisk och brandskydd i hamnen

Moderna båtar har en mer komplex brandrisk än äldre båtar. Riskerna kan delas upp i material i skrovet, drivmedel, batterier, gasol samt fastlåsning och avstånd mellan och antalet båtar i marinor och på uppläggningsplatser.

Skrov och båtar

För att spara vikt och samtidigt behålla styrka i skrov, rigg och tillbehör, väljer många att använda kolfiber. Detta material leder elektrisk ström och kan då antändas vid kortslutningar. Det är i och för sig inte mer lättantändligt än andra skrovmaterial, men när det brinner, avger det synnerligen giftiga gaser. Det innebär att brandmän kan behöva klä sig i kemskyddsdräkt för att på ett säkert sätt kunna bekämpa elden. Detta leder till längre insatstid. Aluminium är ett material som också blir mer populärt som skrovmaterial. Det kan upplevas att metaller inte kan brinna och det är också mer svårantändligt än glasfiber och trä, men om det utsätts för långvarig hetta från en brand, kan det antändas. Brand i metall sker med hög temperatur och materialet förlorar då snabbt sin strukturella styrka.

Drivmedel

De klassiska drivmedlen diesel och bensin kommer att finnas kvar under överskådlig tid. Förbättrad teknik har gjort att brandrisken i moderna båtar minskat. Samtidigt har båtarna ofta blivit mer motorstarka och därmed har krav på drivmedelsmängd ökat, så när olyckan väl är framme, kan konsekvenserna bli större.

Batterier

Eldrivna båtar blir snabbt mer populära. Det innebär att det finns batterier, oftast litiumjonbatterier med stor mängd lagrad energi. Det har hänt att dessa batterier fattat eld och skapat ofta svårsläckta bränder. Dessa batterier behöver laddas, så kraven på elektriska ledare med höga effekter ut på bryggorna kommer också att öka.

Gasol

Många båtar använder gasol till spisar. Gasol som orsak till brand är idag ganska sällsynt, men det påverkar insatsen för räddningstjänsten då en brand ombord kan medföra att gasolflaskor exploderar.

Brandskyddsplan

Upprätta en brandskyddsplan i samverkan med räddningstjänsten. Upprätta en förteckning över båtägare med telefonnummer. Säkerställ att räddningsfordon har tillräcklig plats för att ta sig fram. Eftersträva att skapa luckor i rader med förtöjda båtar, till exempel vid skarvar mellan bryggelement. Planen bör behandla möjligheter att flytta båtar i händelse av brand, var släckutrustning finns, kontroll av släckutrustningen, körvägar för utryckningsfordon och rutiner om brand uppstår. Livräddningsutrustning bör också säkerställas.

Skip to navigation