Skip to content

Uttjänta båtar, skrotning och återanvändning

Återanvändning

Båtar har ofta en mycket lång livslängd. Plastbåtar från 1960-talet kan vara smutsiga och slitna, men ofta är skrovet i relativt gott skick. Det är inte alltid lätt att sälja äldre båtar, men gör gärna ett försök. Kontakta en båtförmedlare/båtmäklare eller lägg en annons på Blocket.se. En båt som inte längre duger till den ene båtägaren kan vara guld värd som första båt för en nybörjare eller ungdom. Äldre plastbåtar har ibland blivit ett problem för båtklubbar och då inte bara från miljösynpunkt. En stor del av båtbeståndet är från sjuttiotalet vilket innebär att många av dagens båtar är över 50 år. Det händer att dessa båtar lämnas kvar på klubben område av olika orsaker. Detta medför nya utmaningar för klubbarna, såväl ekonomiska som praktiska, i hur man ska hantera dessa övergivna båtar. Äldre båtar, ofta av trä, kan ha ett kulturhistoriskt värde. Det finns många som gärna tar på sig uppgiften att ta hand om och rusta upp en äldre båt. Ta gärna kontakt med Båthistoriska Riksförbundet för mer information. (Länk). Sedan 2021 har Unesco beslutat att godkänna den nordiska nomineringen om klinkbyggnadstekniken till Unescos lista över det immateriella kulturarvet.

Återvinning

Återvinning av uttjänta båtar är klassad som miljöfarlig verksamhet och återvinning av större båtar än roddbåtar och jollar bör inte tillåtas för enskilda medlemmar. Äldre båtar kan många gånger innehålla miljöfarliga bottenfärger som exempelvis inte är tillåtna i sötvattensjöar eller det allmänt förbjudna TBT. Avfallet från återvinningen klassas som farligt avfall och ska hanteras enligt regelverket för det. Sedan några år finns ett upparbetat nationellt nätverk för att ta hand om skrotbåtar för återvinning. Även transport av skrotbåtar ingår i deras verksamhet. Det är ett samarbete mellan Sweboat (båtbranschen), Stena Recycling och Båtskroten Sverige AB. (Länk).

I bland finns statligt stöd/bidrag som båtägare kan ansöka om ifall man önskar lämna sin gamla båt till återvinning, administrerat av Havs- och vattenmyndigheten. Kontrollera löpande om medel avsatts för att erhålla bidrag till att skrota din båt. Läs mer hos Havs- och vattenmyndigheten. (Länk).

Övergivna båtar

Det händer tyvärr att båtägare inte alltid tar ansvar eller har uppsikt över sin båt. Det kan resultera i att båtar överges av någon anledning. Om båten ligger vid klubbens bryggor eller varvsområden kan det till sist bli klubbens ansvar att ta hand om båten, eller andra kvarlämnade redskap. Att bli av med en övergiven båt kan vara både en tidskrävande och kostsam process. Det är viktigt att föreningen arbetar för uppdaterade varvslistor och skrivna avtal med tydligt ansvar och betalningsvillkor. Det kan också vara lämpligt att i klubbens varvsordning, ordningsregler eller stadgar ha ett tydligt regelverk om klubbens rättigheter att få ta hand om en övergiven båt när man inte kan få kontakt med båtägaren. Det kan handla möjligheten att flytta båten, torr-eller sjösättning, bortforsling, skrotning samt vilken part som ska svara för kostnaderna för dessa åtgärder. Se exempel på avtal under mallar.

Arbeta förebyggande

Att flytta, sjösätta, torrsätta eller sälja/skrota någon annans båt är inte oproblematiskt. Om sådant görs utan ägarens tillstånd kan det bli tal om egenmäktigt förfarande enligt 8 kap. 8 § brottsbalken. Se till att det finns regler i klubben (stadgar, ordningsregler, avtal, medlemsavtal mellan klubb och båtägare eller liknande) som tydligt reglerar när en klubbfunktionär/styrelsen kan/får hantera en enskild medlems båt. Det kan handla om att båtägaren ger styrelsen/klubben möjlighet att flytta en förtöjd båt. Sådant kan bli aktuellt vid dåligt väder, om båten håller på
att sjunka, riskerar förorsaka miljöskada eller om båtägaren inte är anträffbar. Det kan också vara så att båtägaren av någon anledning inte är närvarande vid torrsättning eller sjösättning. Då är det viktigt att finns regler som anger hur klubben får hantera en enskild medlems båt. Motsvarande regler bör också finns vid försäljning/överlåtelse av båt. Det bör finnas tydliga regler
om båten omedelbart ska flyttas från klubben, eller om den får ligga kvar under en kortare period. Om en båt tillåts ligga kvar vid klubben efter ägarbyte och den nye ägaren inte är medlem i klubben, är det viktigt att klara ut vem som ansvarar för båten och vem som står för till exempel försäkring och liknande. På motsvarande sätt kan det uppstå problem om en medlem avlider och ingen tar ansvar för båten. Det har hänt att båtägare flyttat till annan ort och ”glömt” att det fanns en båt att ta hand om. Se till att det finns tydliga regler som täcker in även sådana situationer.
En medlem som inte följer klubbens regler, till exempel inte betalar avgifter eller utför arbetsplikter, kan i vissa fall uteslutas av klubben. Förutsätt ningarna för att utesluta en medlem ska framgå av klubbens stadgar. I samband med uteslutning av en medlem beslutas i normalfallet också att medlemmen ska betala förfallna avgifter samt när medlemmen frivilligt ska ha avlägsnat sin båt.

Övergiven båt när ägaren inte är känd

Upphittad båt

Det finns lagar och regler att följa när båtar/redskap hittas övergivna. Om ni bärgar en drivande eller sjunken båt ska det anmälas till Polisen, Kustbevakningen eller Tullverket. Detta regleras i lag (1918:163) med vissa bestämmelser om sjöfynd.

Övergiven båt/redskap på klubbområdet

Det kan hända att ni har övergivna båtar på klubbens område och ni inte vet vem ägaren är. Någon har förtöjt vid bryggan och lämnat båten, eller alla har glömt vem som lämnade kvar båten på land för länge sedan. Maskiner eller annat kan ha lämnats på området. Då kan ni anmäla föremålen till Polisen som hittegods. Gå till närmaste polisstation eller ring 114 14.

Om Polisen inte hittar rätta ägaren kan föremålen efter en tid tillfalla klubben som i sin tur kan sälja eller skrota dem. Läs mer i lag (1938:121) om hittegods.

Övergiven båt när ägaren är känd

När ägaren till en övergiven båten är känd kan det i vissa fall bli besvärligt att hantera en övergiven/bortglömd båt. En båt kan ligga på fel plats i vatten eller på land, den kan utgöra ett miljö- eller säkerhetsproblem. Att låta en båt ligga på land under sommaren kan strida mot klubbens avtal med markägaren. Utan tydliga regler om ansvar, vem som får göra vad, och vem som ska stå för kostnaderna, kan detta bli ett mycket stort problem. Börja alltid med att kontakta båtägaren, om denne går att nå. Försök få kontakt via anhöriga/grannar till båtägaren, sök via Skatteverket, Facebook och andra sätt. Nöj er inte med att skicka ett rekommenderat pappersbrev till senast kända adress. Kanske går det att hitta en lösning som både båtägaren och klubben kan komma överens om.

Om en båtägare avlider övergår ägandet och ansvaret på dödsboet. Vem som företräder dödsboet går att få reda på via Skatteverket (oftast är det efterlevande make/maka eller barn). De tillgångar som finns i båt/redskap, eller de kostnader som båt/redskap orsakat, ska tillfalla/belasta dödsboet. Observera, även om det finns avtal och stadgar som reglerar hur klubben får agera för att ta hand om till exempel en övergiven båt så kan inte klubben vara helt säker på att de kan skrota/sälja en övergiven båt. Enligt 3 kap. 36 § lagen (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område anges att sådana avtal faktiskt kan vara ogiltiga. Är ni osäkra, ta kontakt med en jurist.

Handräckning av Kronofogden

Om en medlem/båtägare lämnar sin båt och vägrar flytta den, eller inte uppfyllt de villkor som finns i avtal eller klubbens stadgar och allmänna regler så kan inte klubben enbart utifrån dessa omständigheter betrakta föremålen som om de tillhörde klubben. För att lösa problemet kan klubben då under vissa omständigheter begära handräckning hos Kronofogden för att få biträde med sina anspråk gentemot båtägaren, se här: www.kronofogden.se För att undvika långa och dyrbara processer i domstol kan det vara bra att konsultera en jurist innan klubben tar itu med övergivna båtar på egen hand.

Miljöfara

Om den övergivna båten kan utgöra ett miljöproblem kan vägledning och information erhållas hos kommunens miljöförvaltning och klubben kan vid behov diskutera lämpliga lösningar med kommunen.Vid direkt risk för miljöskada ska klubben begränsa skadan med egen utrustning samt kontakta den kommunala räddningstjänsten eller Kustbevakningen.


Skip to navigation