Skip to content

Artiklar

Här samlar vi relevant information till modulen miljö

2-taktsmotorer, varför de fasas ut och vad du kan göra

I Sverige används fortfarande äldre 2-taktsmotorer med förgasare på många fritidsbåtar. Dessa motorer är kända för att släppa ut en stor del av bränslet oförbränt rakt ut i vattnet. Uppskattningsvis försvinner mellan 20–30 procent av bränslet direkt ut i naturen vid körning. Det innebär att både bensin och miljöfarliga ämnen som olja och tungmetaller sprids […]

Läs mer

Varför ska fritidsbåtshamnen inventera vilka färger som finns på båtskroven?

Många äldre fritidsbåtar, eller båtar som flyttats från västerhavet till anna plats har båtbottenfärger som innehåller ämnen som idag är förbjudna eller starkt reglerade om vart dessa får användas på båtar, exempelvis TBT (tributyltenn), koppar och zink. Dessa ämnen är skadliga för vattenmiljön, växter, djur och människor. Därför är det viktigt att fritidsbåtshamnarna har kontroll […]

Läs mer

Sanering av båtbotten – När behövs det?

Båtar kan ha båtbottenfärg som innehåller ämnen som idag är förbjudna eller reglerade (tex ej tillåtna i insjöar), till exempel TBT (tributyltenn), höga halter koppar, zink eller andra biocider. Dessa ämnen kan fortfarande finnas kvar i äldre färglager, trots att nya lager målats ovanpå. Därför kan det finnas behov av att sanera båtbotten för att […]

Läs mer

Lokala vattenvårdsprojekt (LOVA) och andra bidrag

Lokala åtgärder för bättre havs- och vattenmiljö kan få stöd genom LOVA-bidrag. Bidraget kan sökas hos länsstyrelsen och går till kommuner, föreningar och andra ideella sammanslutningar. Det kan användas för att ta fram underlag och planer inför en åtgärd, för att genomföra själva åtgärden samt för att sprida information eller att följa upp och utvärdera […]

Läs mer

Uttjänta båtar, skrotning och återanvändning

Hur kan hamnen jobba med övergivna båtar och skrotning av gamla icke sjödugliga båtar.

Läs mer

Utfasade båtbottenfärger – TBT, irgarol, m.m.

Båtbottenbehandlingar har förändrats genom åren. Före 1960-talet var det vanligt med träbåtsvarv. Skroven behandlades ofta med stenkolstjära, blymönja, kopparbehandlingar men även andra ämnen testades som t ex kvicksilver och bekämpningsmedel. Under 1960-talet började plastbåtarna komma och nya typer av båtbottenbehandlingar testades med innehåll av koppar, PCB, zink mm. Under början av 1970-talet dök tennorganiska båtbottenfärger […]

Läs mer
Skip to navigation