Skip to content
Egenkontroll

Sanering av båtskrov

8 frågor

Sanering av båtskrov innebär att gamla lager av båtbottenfärg, som kan innehålla förbjudna eller miljöfarliga ämnen som TBT, koppar eller zink, avlägsnas. Denna del av egenkontrollen syftar till att säkerställa att saneringsarbetet sker på ett miljösäkert sätt, med rätt metoder och utrustning samt med uppsamling och hantering av slipdamm, färgrester och annat avfall som farligt avfall. Syftet är att minimera risken för spridning av föroreningar till mark, vatten och luft samt att uppfylla kraven i miljöbalken.

Hur egenkontrollen fungerar.

Egenkontrollerna är digitala protokoll som hjälper dig att följa upp och dokumentera miljöarbetet inom olika områden i fritidsbåtshamnen. Fyll i om kontrollpunkterna är genomförda och hur arbetet hanteras i hamnen. Du kan också göra egna anteckningar, t.ex. datum, eller ansvarig person. Protokollet kan användas både i det dagliga arbetet och vid tillsyn.

För att ladda ner påbörjad eller avslutad egenkontroll , klicka på länken “Ladda ner egenkontroll som PDF”.

 

Klicka för mer info Lägg till anteckning

Sanering av båtskrov

Har hamnen en beslutad handlingsplan för sanering av båtar?

Vilka båtar kräver fritidsbåtshamnen ska saneras?

Hur identifieras nyinkomna båtar med saneringsbehov?

Vilka metoder får användas vid sanering av båtskrov inom fritidsbåtshamnens landområde?

Om blästring tillåts, vem får utföras blästringen?

Var tillåter hamnen att sanering av båtskrov sker?

Vilka skyddsåtgärder vidtas för att säkerställa att inga utsläpp till mark eller vatten sker vid saneringsåtgärder?

Har fritidsbåtshamnen avtal med transportör/mottagare av båtbottenfärg från sanering?

Du är inte inloggad och kan inte spara.

Du är inte inloggad och kan inte spara.

Skip to navigation