Sanering av båtbotten – När behövs det?
Båtar kan ha båtbottenfärg som innehåller ämnen som idag är förbjudna eller reglerade (tex ej tillåtna i insjöar), till exempel TBT (tributyltenn), höga halter koppar, zink eller andra biocider. Dessa ämnen kan fortfarande finnas kvar i äldre färglager, trots att nya lager målats ovanpå. Därför kan det finnas behov av att sanera båtbotten för att minska risken för spridning till mark och vatten.
Sanering är aktuellt när:
- Båtbottenfärgen misstänks innehålla förbjudna ämnen, t.ex. TBT (förbjöds i Sverige 1993 och globalt 2008).
- Gammal färg börjar flagna eller släppa, vilket ökar risken för spridning till mark eller vatten.
- Det vid provtagning eller inventering framkommer att färgen innehåller höga halter koppar, zink eller andra farliga ämnen.
- Hamnen ställer krav som en del av sitt miljöarbete eller egenkontroll.
- Kommunen eller tillsynsmyndigheten kräver åtgärder på grund av miljörisker.
Flera metoder kan användas för att bedöma om sanering är nödvändig:
- Inventering och dokumentation av båtens historik och tidigare färglager.
- XRF-mätning (röntgenfluorescens) för att snabbt mäta halter av koppar, zink och tenn i befintlig färg.
- Skrapprov eller laboratorieanalys av färgrester.
Om resultatet visar höga halter eller spår av förbjudna ämnen, bör sanering genomföras.
Sanering innebär att samtliga gamla färglager tas bort från båtbotten. Det kan göras genom:
- Skrapning (mekaniskt)
- Slipning med dammuppsamling
- Blästring i kontrollerad miljö (bör utföras av professionell blästrare)
- Kemisk färgborttagning (med godkända medel)
Allt avfall, som slipdamm och färgrester, ska hanteras som farligt avfall.
Samtliga metoder kräver att rätt skyddsåtgärder vidtas:
- Arbetet ska ske på hårdgjord, tät yta med uppsamling (t.ex. spolplatta).
- Slipdamm och färgrester får inte spridas till mark, vatten eller dagvatten.
- Egenkontroll ska dokumentera att saneringen är utförd på rätt sätt.
- Skydda både miljön och den som utför arbetet genom rätt skyddsutrustning och arbetsmetoder.
Vem är ansvarig?
Enligt miljöbalken är både båtägare och hamnar skyldiga att förebygga spridning av föroreningar. TBT är förbjudet att använda och ska avlägsnas. Även färger med höga halter koppar och zink kan medföra krav på åtgärder beroende på var i landet båten ha sin hemma hamn och om de riskerar att spridas till miljön.
- Havs- och vattenmyndigheten ger vägledning om båtbottentvätt och sanering.
- Naturvårdsverket ställer krav på att farligt avfall tas om hand korrekt.
- Kemikalieinspektionen reglerar vilka färger som är godkända